Przetarg – co to takiego?

Jakub Kowalik 30-04-2021

Zgodnie z definicją słownikową przetarg to nic innego jak sprzedaż ruchomości czy też nieruchomości, w czasie której nabywcą zostaje osoba, oferująca najbardziej korzystną cenę. Przetarg to także pewien konkurs robót i usług. Konkursy przetargowe zwykle trafiają do szerokiego grona odbiorców jako ogłoszenia, w których znajdować się musi miejsce, przedmiot przetargu, data złożenia oferty, data wykonania pracy oraz warunki, jakie muszą zostać spełnione.

Przetargi – rodzaje

Mówi się z reguły o dwóch typach przetargów. Jeden z nich to przetarg nieograniczony. Polega on na tym, że na ogłoszenie mogą odpowiadać wszystkie osoby zainteresowane. Zazwyczaj jest ono umieszczane w Internecie. Treść i warunki przetargu muszą znajdować się w miejscu publicznie dostępnym. Najczęściej jest to siedziba osoby wystawiającej przetarg bądź na stronie internetowej firmy. Znaczenie odgrywa również wartość zamówienia. Jeśli wartość ta jest wyższa od kwoty 60 000 euro to występuje obowiązek jej umieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych.

Z kolei drugi rodzaj to przetarg ograniczony. Tutaj procedura jest nieco inna. Wykonawcy muszą składać wnioski o możliwość udziału w danym konkursie. Ponadto nie mogą w nich brać udziału osoby prywatne. W przetargach uwzględnia się tylko i wyłącznie firmy. Każde przedsiębiorstwo musi spełniać wszystkie wymogi bez wyjątku, znajdujące się w ogłoszeniu. W przetargach konieczne jest zachowanie zasady konkurencyjności. Stąd do przetargu musi zostać zaproszonych co najmniej 5 firm, a maksymalnie w konkursie startować może 20 przedsiębiorstw.

Przetarg – co to takiego?

Miejsca, w których występują przetargi

Wygrana w przetargu jest ogromnym zyskiem dla danej firmy. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że tak wiele firm chętnie stara się o możliwości wzięcia udziału w różnych konkursach. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się przetargi budowlane. Są one zwykle dostępne w rządowej wyszukiwarce Urzędu Zamówień Publicznych. Poszukując warto uwzględnić odpowiednie kryteria takie jak rodzaj oferty czy tryb zamówienia. Wszystkie przetargi są umieszczane zgodnie z kolejnością i datą publikacji, co wpływa na to, że wiadomo, które konkursy są nadal aktualne. Z reguły różnego rodzaju konkursy są umieszczane na witrynach internetowych najbardziej popularnych serwisów gospodarczych. Każda firma, ogłaszająca przetarg jest zobowiązana to umieszczenia stosownej adnotacji na własnej stronie internetowej.

Przetargi na druk

Miejscem, w którym mogą być umieszczane przetargi na druk jest serwis Reklama.pl. To portal dedykowany osobom z branży ogólnie pojmowanej reklamy czy marketingu. Strona ta skupia wszystkie najbardziej znaczące agencje reklamowe w kraju. Na tym portalu znajdują się różne zlecenia z branży reklamowej, marketingowej, ogłoszenia zamieszczane przez agencje reklamowe z Polskie oraz niezbędne informacje na temat szkoleń i targów branżowych. Jeśli jesteśmy zainteresowani wykupieniem dostępu do zamówień np. na druk należy wykupić stosowny abonament. W ofercie występują trzy warianty, od pakietu Silver aż do Platinum.