RTM, skrót pochodzący od angielskiego Real Time Marketing, oznacza działania marketingowe podejmowane natychmiast, w czasie rzeczywistym. Ta niezwykle dynamiczna dziedzina marketingu świetnie wpływa na wizerunek firmy, a chwytliwe działania mogą skutecznie zwiększyć jej popularność. Czym jest RTM i jak wprowadzić go w firmową strategię?
Przedsiębiorstwa o stabilnej i wyrobionej marce świadomie wprowadzają Real Time Marketing w swoją strategiczną koncepcję, by wywołać określoną reakcję społeczeństwa i stać się jeszcze bardziej rozpoznawalnymi. Obiektem działań najczęściej są bieżące wydarzenia z kraju i ze świata, do których można sprytnie się odnieść, wykorzystując chwytliwy hashtag w social mediach. Świetnym przykładem działań RTM jest Ikea. Gdy wyszło na jaw, że aktorzy serialu „Gry o tron” noszą odpowiednio przycinane dywany z Ikei, firma podchwyciła temat, dodając do produktu instrukcję, dzięki której można samodzielnie wykonać stylowe okrycie i poczuć się jak gwiazdy ekranu.
Przepływ informacji w sieci jest błyskawiczny, dlatego firmy podejmujące działania RTM mogą liczyć na to, że szybko i sprytnie przygotowana treść zaangażuje społeczeństwo, które wręcz oczekuje ciekawych kąsków i komentarzy dotyczących bieżących wydarzeń.
Jak wbić się w działania Real Time Marketingu? Wystarczy być czujnym i wykorzystywać nadarzające się okazje. Nie jest to łatwe – tworzenie chwytliwych haseł wymaga niemałej kreatywności i ogromnej wiedzy marketingowej. Dlatego tworzenie angażujących treści RTM udaje się tylko nielicznym. Marki bazujące na marketingu w czasie rzeczywistym są w stanie nie tylko wypromować swoją firmę na podstawie jednego z ostatnich wydarzeń, lecz również stworzyć z tego całą kampanię reklamową. Jeszcze inni angażują do tego grono swoich odbiorców, wykorzystując na przykład nadsyłane przez nich zdjęcia.
Real Time Marketing to idealna strategia na wypromowanie swojej marki, a jej kluczową zasadą jest odwoływanie się do potrzeb odbiorców.