Znaczenie planowania programów lojalnościowych

Monika Majewska 10-08-2021

Dla większości przedsiębiorców oczywistością jest konieczność stworzenia programu lojalnościowego. Niestety wielu z nich popełnia błędy, przez które programy nie są skuteczne. Największy problem tkwi w tym, że programy nie są dostatecznie dobrze planowane. Dlaczego planowanie jest tak ważne i na czym powinno polegać? Wyjaśniamy!

Program bez planu nie jest skuteczny

Liczni przedsiębiorcy wychodzą z przekonania, że wystarczy dać coś konsumentom, aby zyskać ich lojalność. Niestety jest to błędne myślenie. Nieprzemyślane programy lojalnościowe nie dają w zasadzie żadnych rezultatów lub są one niewielkie. Błędy polegają na tym, że na przykład nagrody z programu są za mało atrakcyjne lub niedostosowane do potrzeb i oczekiwań odbiorców. Może też być tak, że zostanie wybrany niewłaściwy mechanizm. Przykładowo, program lojalnościowy w postaci zbierania punktów w aplikacji mobilnej nie jest dobrym rozwiązaniem, jeśli klienci to głównie osoby w starszym wieku. Obsługa aplikacji mobilnej może być dla nich zbyt trudna. Dlatego właśnie przygotowanie strategii to kwestia kluczowa.

Jak przeprowadzić planowanie programu lojalnościowego?

Nie ma wątpliwości, że planowanie programów lojalnościowych jest absolutnie konieczne. Jednak jak je przeprowadzić? Od czego zacząć?

 

Na pewno należy przeanalizować własną ofertę, najczęściej kupowane produkty oraz specyfikę grupy docelowej. Informacje na powyższe tematy są niezbędne, jednak konieczne jest również wyciągnięcie z nich właściwych wniosków. To może nie być już takie proste bez posiadania fachowej wiedzy. Dlatego warto skorzystać w tym obszarze z pomocy fachowców. Są nimi firmy wyspecjalizowane w konstruowaniu i obsłudze programów lojalnościowych. Dobrym przykładem jest Sparta Loyalty, firma oferująca usługę Sparta Consulting. Polega ona na dogłębnej analizie sytuacji, a następnie przygotowaniu programu lojalnościowego dostosowanego do indywidualnych potrzeb. Jaka wiedza jest niezbędna, aby zaplanować skuteczny program lojalnościowy? Z pewnością trzeba się znać na marketingu, aby móc określić, co w pozytywny sposób zadziała na klientów. Ponadto niezbędne jest również doświadczenie, dostarczające informacji dotyczącej tego, które programy lojalnościowe są skuteczne w danych branżach.

 

Plan i co potem?

Kiedy plan jest już gotowy, można przejść do wdrażania programu lojalnościowego. Również w tej kwestii można liczyć na wsparcie Sparta Loyalty. Firma stworzyła innowacyjną platformę do obsługi i zarządzania programami lojalnościowymi. Warto jednak podkreślić, że samo wdrożenie programu to jeszcze nie koniec. Niezbędna jest ciągła analiza efektów działania programu. Nawet jeśli program przynosi oczekiwane rezultaty, z czasem może stracić swoją skuteczność. Rynek cały czas się zmienia, a wraz z nim zmianie ulegają preferencje klientów. Wspomniana firma Sparta Loyalty świadczy usługę Sparta Analytics. Polega ona na analizie wyników z wykorzystaniem technologii. Fachowcy są w stanie wyciągnąć trafne wnioski z wyników sprzedaży i zaproponować zmiany, które poprawią skuteczność programu.

 

Znaczenie planowania programów lojalnościowych

Czytaj poprzedni

Przetarg – co to takiego?

Czytaj kolejny

Jakie meble do łazienki?