Biznes stacjonarnie, czy online?

Paweł Orłowski 24-02-2021

Osoby, które chcą rozpocząć prowadzenie własnej działalności gospodarczej nierzadko stają przed wieloma dylematami. Jednym z nich jest wybór w zakresie miejsca prowadzenia działalności. Do wyboru pozostaje otwarcie punktu, czy sklepu stacjonarnego lub rozpoczęcie prowadzenia biznesu w Internecie. To drugie w czasach pandemii jest najczęściej wybierane, jednak warto rozważyć zalety i wady obu rozwiązań.

Biznes stacjonarnie, czy online?

Prowadzenie działalności stacjonarnej

Prowadzenie sklepów i punktów świadczenia usług stacjonarnie wiąże się z dość dużymi kosztami. W grę wchodzi wykupienie lokalu lub jego wynajem – w drugim przypadku cały czas ma się świadomość, że nie do końca jest się na swoim. Czynsz należy opłacać co miesiąc, niezależnie od wysokości obrotu. Natomiast zakup lokalu na własność kosztuje znacznie więcej, lecz przechodzi na własność. Opłaca się jedynie regularnie prąd, ogrzewanie i tak dalej. W przypadku konieczności zakończenia działalności, lokal zawsze można wystawić na sprzedaż. Sprzedaż stacjonarna lub świadczenie usług wymaga idealnej lokalizacji, najlepiej w pobliżu centralnej części danego miejsca. Dodatkowym aspektem jest konkurencja, zwłaszcza gdy funkcjonuje ona znacznie dłużej. Wówczas sprawa jest nieco trudniejsza, ponieważ ktoś działający dłużej w branży ma zazwyczaj zaufane grono klientów.

Prowadzenie działalności online

Drugą opcją prowadzenia działalności jest Internet. Prowadzenie konta firmowego, oferowanie produktów lub usług na specjalnie stworzonych stronach wiąże się z wieloma zaletami. Poszukiwanie i zachęcanie klientów do zakupu jest znacznie łatwiejsze. Można promować swoje strony lokalnie i na szerszą skalę, wykorzystując do tego celu choćby portale społecznościowe. Wiele biznesów przeniosło swoją działalność do sieci i takie rozwiązania sprawdzają się w większości przypadków. Istnieją również wady, które dotyczą na przykład niesłownych kontrahentów. Takie zachowania obserwuje się między innymi w handlu, kiedy nie są odbierane przesyłki z towarem lub nieopłacane rezerwacje. W konsekwencji jest on blokowany. Jednak w każdym przypadku konieczne jest odszukanie sposobu na zmniejszenie ryzyka takich zachowań.