Przyszło nam żyć w trudnych czasach. W świecie ideałów, z którymi trzeba nieustannie się mierzyć, dorównywać. Na szczęście podejmuje się coraz więcej działań, których zadaniem jest uświadamianie społeczeństwa w bardzo istotnych kwestiach. To właśnie są kampanie społeczne, które zmieniają rozumowanie społeczeństwa za pośrednictwem licznych strumieni medialnych.
Kampanie społeczne organizowane są na wielu poziomach, a ich głównym celem jest uwrażliwienie społeczności na ważne sprawy. Przygotowania do stworzenia kampanii mogą odbywać się lokalnie, jak również i na poziomie ogólnopolskim. Nad tworzeniem dobrej kampanii społecznej czuwają agencje, które odpowiedzialne są za całą koncepcję.
Wszystkie kampanie społeczne mają jeden cel: uwrażliwić społeczeństwo, poruszając istotne kwestie. Sporo z nich odwołuje się do mocno zakorzenionych poglądów w danej kulturze, lub ma związek z ostatnimi wydarzeniami, o których wieść szybko obiegła świat.
Najważniejszym elementem udanej kampanii jest pomysł i koncepcja wizualna. To właśnie ten rodzaj przekazu najczęściej decyduje o powodzeniu całej akcji. W niedługim spocie trzeba zatem zamieścić proste hasło, które powinno być ubrane w zrozumiały kontekst wizualny. Twórcy takich kampanii stosują bezpośrednie środki, odwołując się do czynów czy ludzkich działań, jakie mają, a nie powinny mieć miejsca w społeczeństwie. Wszystkiemu przyświeca hasło przewodnie, które z łatwością zostanie zapamiętane przez odbiorców.
Obecnie w kampaniach społecznych coraz częściej biorą udział osoby ze świata show-businessu, znani blogerzy czy influencerzy. Są to osobistości, których śladem podąża rzesza fanów, nic zatem dziwnego, że twórcy kampanii zabiegają o współpracę z kimś, kto ma duży wpływ na społeczeństwo.
Obydwie formy przekazu prezentowane są w telewizji i pozostałych mediach. Jaka jest między nimi największa różnica? Sekret tkwi w budżecie, który jest nieporównywalnie większy, jeśli chodzi o reklamy tworzone na potrzeby firm. Tutaj głównym czynnikiem jest chęć osiągnięcia zysku, stąd reklama emitowana w mediach ma przyjemny charakter, a jej zadaniem jest wywołanie konkretnej reakcji – mianowicie chęci pożądania danego produktu lub pragnienia skorzystania z jakiejś usługi.
Kampanie społeczne mogą mieć nieprzyjemny wydźwięk, wywoływać negatywne emocje, a przede wszystkim zachęcić do zmiany myślenia w danej kwestii.
Rodacy mają na koncie wiele udanych kampanii, które mocno poruszyły społeczeństwo. Przykładem może być choćby kampania pod hasłem „Pij mleko, będziesz wielki”, w której wzięli udział Kayah, Marcin Gortat czy Bogusław Linda. Tematem przewodnim było spadające spożycie mleka i zagrożenie osteoporozą. Innym przykładem jest słynna kampania serwisu ogłoszeniowego OLX.pl, w której wzięli udział aktorzy Jan Frycz i Janusz Chabior. Celem działań było przestrzeganie przed oszustwem w Internecie, a także uwrażliwienie społeczeństwa na wulgarność w sieci.